Op
donderdag 3 september 1959 om 14.00
uur rooster halen. De schoolboeken hadden we al verkregen op de
boekenbeurs van de school. De ontbrekende boeken werden, tweedehands
of nieuw, aangeschaft via boekhandel H. de Vries op de Oudegracht in
Haarlem. Thuis hadden we onze boeken gekaft, in die tijd meestal met
bruin kaftpapier.
We
begonnen met 23 leerlingen, van wie Joop Strengers en Peter Zwitser gedurende
het jaar vertrokken. De klas kreeg één van de leraren als mentor. Dat zal dhr.
Algra of mw.
Dörr wel geweest zijn. Eind
september 1959 droeg iedere leerling 25 cent bij voor de verjaardag van de
mentor. Er werd ook een klassekern gevormd:
Mw.
Dörr zette meteen fors aan met ‘Choix de Mots’, maar ook
dhr. Broekhuysen met de ‘Wortschatz’ kon er wat van. Leren
van grammatica (pièces detachées) en het maken van vertalingen
vanuit het Frans, Duits en Engels. Twee tot drie keer per week
voor alle drie de talen. Voor tekenen betaalden we: voor verf 45
cent, 43 cent voor Oost-Indische inkt. Op 22 september f.1,50
voor tekenpapier en in oktober nog eens een bedrag van f.3,05. Je nam ook je eigen spullen mee: een ontbijtbordje, een
jampotje en een doekje (19 oktober). De eerste proefwerken
begonnen in oktober. Frans en Engels maandelijks, Duits om de
maand. Nederlands vijfmaal per jaar. De herfstvakantie was van 1
tot 4 november, met een huiswerkvrije dag op donderdag 5
november. Op zaterdag 7 november meteen alweer een proefwerk
Frans.
Het
rooster zag er alsvolgt uit:
De
leraren zijn bekend: Broekhuysen, conrector en leraar Duits,
Bierling, Nederlands en geschiedenis, Algra, algebra en
meetkunde, Van Zalinge, dier- en plantkunde, alsmede
menskunde, Cuhlemayer gaf natuurkunde. Van Beem,
aardrijkskunde, Kamerik, tekenen, Bekelaar, gymnastiek, mw.
Dörr, Frans, mw. Oostenrijk, Engels. Dhr. Den Hertog
tenslotte verzorgde de godsdienstlessen.
Gelukkig vemeldde de agenda ter afleiding en ter overdenking
dagelijks een spreuk: ”Altijd
de waarheid gezeid, maakt dikwijls haat en nijd", of
”Horen, zien
en zwijgen, doet je rust verkrijgen”. En:
"Zorg dat de kleine zorgen van het leven je niet klein
maken”.
Eindelijk was er dan op woensdag 2 december de
klassenavond, zoals bekend in de kantine van de school. Op
de foto's (zie bij 'Evenementen') ziet het er merkwaardig uit. Geen alcohol, er
wordt niet gedanst en de leraar houdt toezicht. Maar de
ouders zijn gerust. Toch had het wel wat. Er werden stukjes
opgevoerd. Iemand zong met gitaarbegeleiding een Frans
chanson (Mieke Schoonenberg in de derde klas) en er werd
limonade gedronken. Waarschijnlijk betaalden we dit
grotendeels zelf, in de vorm van klassegeld. Op 18 november
50
cent en op 3 december nog eens een hele gulden.
's-Morgens waren er pauzes van 10.00
tot 10.15 uur en van 12.00
tot 12.20
uur. Als deze in de kantine werden doorgebracht, werd er o.a.
geschaakt met een draagbaar miniatuurspelletje van hard
plastic met rode en witte stukken (Wim Los). De meegebrachte
boterham werd opgegeten en weggespoeld met volle melk.
"Melk
is goed voor elk" was de slogan en we schaften voor f.2,25 een
melkkaart aan. In de grote pauze was er gelegenheid voor een groot
rondje in de buurt. Meestal langs de bakker in het winkelcentrum aan de
Planetenweg. Soms een klein stukje in de Heerenduinen.
De
school maakte nog steeds deel uit van het Marnix van St. Aldegonde
Lyceum. We waren lid van de Marnix Lyceïsten Vereniging (MLV kaart, f.2,-) en lazen de Haarlemse schoolkrant “De Silophoon",
uitgegeven als stencil, met een gedeeltelijk blauw kaftje. En we betaalden
"lustrumgeld” (f.1,-). Rector van de school was dhr. A.
la Fleur
van het Marnix.
Terug
naar de klas. Voor Sinterklaas werd veel ruimte gemaakt. Op 4 december
was er geen huiswerk en zaterdag 5 december was zelfs vrij. Ook geen
huiswerk op maandag 7 december! Waarom
er op 16 december in mijn agenda staat "Bierling's d."
is me ontschoten. Maar de agenda toont het volgende:
De
kerstvakantie begon overigens pas op 24 december. Op zaterdag 2
januari wordt in de agenda Jacob Cats geciteerd:
'De
wereld is een wonderboek,
Het maakt het leven wonder kloek,
Maar wie het zonder oordeel leest,
Die blijft gelijk hij is geweest.'
Vrijdag
8 januari beginnen we weer. Op 9 januari natuurlijk alweer een
proefwerk Frans: ‘Choix de Mots’, 16 t/m 20. Op 22 januari gaan we naar de film in het rk-gebouw: "De
Noordpool". In februari wordt bij biologie drie
maandagochtenden lang, de vleermuis behandeld. Waarom staat er op
18 februari bij Duits: ‘Kai aus der Kiste’? En waarom:
rechtszitting? In
rood lees ik op 25 februari P.I. 3.30
B. Na schooltijd dus. Wat moet dat geweest zijn? In maart staat
er: 'na de, valt delend lidwoord weg'. Zo zijn er meer
raadselachtige aantekeningen: Anita, Anneke, Dick Jan (14 maart).
De
spreuk van 3 april moet dhr. Algra hebben aangesproken (opschrift
op de Lemmersluis):
't Mag vloeyen, 't mag ebben,
Die niet en waagt
En zal niet hebben.'
Een
tweede klassenavond en wel op vrijdag 29 april en om 19.30
uur. De volgende dag hebben we vrij en de school begint weer op 3
mei. Alle ruimte dus om te bekomen! Hoewel het proefwerk Frans op
14 mei er alweer aan zit te komen. Voor alle eerlijkheid: op 4 mei
is het proefwerk Engels gepland. In die maand stond er ook een
opstel Nederlands op het programma. Zo'n opstel bestond uit twee gelinieerde schrijfblokbladen, aan beide zijden met
de hand (vulpen) beschreven. Mijn opstel ging over "Aan welke
gevaren staat de ruimtereiziger bloot?"
Dhr. Bierling gaf bij de laatste zeven regels aan:
'plagiaat' en dat zal het ook wel geweest zijn. Desondanks werd
het gewaardeerd met een zeven. Omdat het opstel niet gedateerd is,
kan de titel ook geweest zijn "Toepassing van de
atoomkracht". Omdat tweemaal 'zich ontwikkelt" verkeerd
werd gespeld als 'zich ontwikkeld', toonde dhr. Bierling geen
genade. Eindcijfer vijf. Een fout trouwens, waarvoor ik mijn hele
leven waakzaam moest blijven.
Op
10
juni: ”De ouden moet men
eren, de jongen moet men leren."
en op 11 juni: "Als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan."
In
juni waren we ook bezig met ons Herbarium. In september hadden we
al voor 90 cent 'Herbariumvellen' aangeschaft. Nu was het de beurt
aan de witte dovenetel om plat geperst en ingeplakt te worden.
Vanwege zijn dikte niet eenvoudig.
Het laatste proefwerk Frans
was op 18 juni. De proefwerk maand werd op 28 juni afgesloten met
natuurkunde. Daarna volgden de sportdagen op Schoonenberg. Ik
herinner me de atletieknummers: speerwerpen, hardlopen,
verspringen, hoogspringen.
En
hoe liep het af met de leerlingen? Volgens notities in mijn agenda
ging er één leerling van school en waren er zeven zittenblijvers.
(Hans Wendte, mei 2007) |